Wednesday, May 23, 2012

SUNNAH RASULULLAH KETIKA MAKAN DAN MINUM


 Mari kawan2 kite sedaya upaya mengamalkan sunnah rasulullah..jadikan ianya sebagai rutin harian kite...

1.   Membasuh Tangan Sebelum Makan
Rasulullah SAW bersabda : “Barang siapa yang tertidur sedang di kedua tangannya terdapat bekas gajih/lemak (karena tidak dicuci) dan ketika bangun pagi ia menderita suatu penyakit, maka hendaklah dia tidak menyalahkan kecuali dirinya sendiri.”

2.   Membaca Basmallah(Bismillah)
Rasulullah SAW bersabda : “Jika seseorang di antara kamu hendak makan, maka sebutlah nama Allah SWT. Dan jika ia lupa menyebut nama-Nya pada awalnya, maka bacalah, ’Bismillahi awwalahu wa akhirahu’ (Dengan menyebut nama Allah SWT pada awalnya dan pada akhirnya).” (HR. Abu Dawud)

3.   Makan Menggunakan Tangan Kanan
Abdullah bin Umar ra. berkata bahwa Rasulullah SAW bersabda : “Jika salah seorang diantaramu makan, maka hendaklah ia makan dengan tangan kanannya dan jika ia minum maka hendaklah minum dengan tangan kanannya. Sebab syaitan itu makan dan minum dengan tangan kirinya.” (HR. Muslim)

4.   Posisi Duduk Ketika Makan
menegakkan kaki kanan dan menduduki kaki kiri, dan inilah yang di sunnahkan sebagaimana yang di terangkan dalam oleh al Hafidz Ibn Hajar dalam Fathul baary.

5.   Tidak Mencela Makanan Yang Tidak Digemari
Abu Hurairah ra. berkata : “Rasulullah SAW tidak pernah sedikit pun mencela makanan. Bila beliau berselera, beliau memakannya. Dan jika beliau tidak menyukainya, maka beliau meninggalkannya.” (HR. Bukhari Muslim)

6.   Memakan Apa Yang Ada Di Depannya. (Yang Terdekat Di Depannya)
Rasulullah saw.: “Wahai ghulam (anak) sebutlah nama Allah, makanlah dengan tangan kanan dan makanlah apa yang ada di depanmu”. (HR. Muslim)
7.   Tidak Bersandar Ketika Makan
Rasulullah SAW bersabda : “Aku tidak makan dengan posisi bersandar (muttaki-an).” (HR. Bukhari)

8.   Membasuh Makanan Ketika Jatuh Dan Memakannya Kembali
sesuai dengan hadits: “Jika  jatuh suapan (makanan) dari salah seorang diantara kalian, maka hilangkanlah kotoran yang terdapat padanya kemudian makan”. (HR. Muslim).

9.   Cara Rasulullah mengunyah 
Rasulullah akan mengunyah sebanyak 40 kali untuk membiarkan makanan itu betul-betul lumat agar perut kita senang memproseskan makanan itu.

10.  Makan ketika lapar dan berhenti sebelum kenyang
Dari Mikdam bin Ma’dikarib ra. menyatakan pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda : “Tiada memenuhi anak Adam suatu tempat yang lebih buruk daripada perutnya. Cukuplah untuk anak Adam itu beberapa suap yang dapat menegakkan tulang punggungnya. Jika tidak ada cara lain, maka sepertiga (dari perutnya) untuk makanannya, sepertiga lagi untuk minuman dan sepertiganya lagi untuk bernafas.” (HR. Tirmidzi dan Hakim)
11.  Menjilat tangan ketika makan tanpa sendok atau garpu
Dari Abu Hurairah ra. bahwa Rasulullah SAW bersabda : “Jika salah seorang diantaramu makan, maka hendaklah ia menjilati jari-jemarinya, sebab ia tidak mengetahui dari jemari mana munculnya keberkahan.” (HR. Muslim)

12.  Tidak bernafas ketika minum dan menjauhkan mulut dari tempat minum ketika bernafas.
Dan juga dari Ibnu Abbas ra. berkata : “Rasulullah SAW telah melarang untuk menghirup udara di dalam gelas (ketika minum) dan meniup di dalamnya.” (HR. Tirmidzi)

13. Menutup tempat makan dan minum
Dari Jabir ra. bahwa Rasulullah SAW pernah bersabda : “Tutuplah tempat makanan dan tempat minuman!” (HR. Bukhari Muslim)
SUMBER:

3 comments:

  1. tq sharing iza....

    cara duduk tu jarang di praktik kan...
    jilat jari tu, aku baru praktik sjk tgk din makan...

    dia makan licin + jilat jari....terikut plak cara dia

    ReplyDelete
  2. nice sharing, banyak lagi yang saya kena betulkan ni :)

    p/s : saya tengok dalam surat temuduga. result boleh check 6/8. tapi tak tahu la, cube check surat temuduga :)

    ReplyDelete