Wednesday, March 27, 2024

PENGALAMAN KE KOREA 2023

❤️PERCUTIAN 4 SAHABAT (DHIA FAMILYl) KE KOREA❤️

Setelah sekian lame merancang untuk bercuti bersama2 ke obesi, Alhamdulillah akhirnya Allah mengizinkan kami ke Korea pada kali ini.sebelum2 ni kami bpenah bercuti dalam malaysia shj bersama.. Sebab utama kami memilih Korea bukanlah kerana ia lokasi pilihan kami tapi kerana kawan baik kami berada di sana dan secara serta merta ia menjadi lokasi pilihan kami utk bercuti bersama.. 🤣

Semoga 4 keluarga ni akan kekal silaturahimnye hingga di syurga

Bajet kami di sana adalah hasil drpd pengumpulan duit kami selama beberapa tahun. kami buat collection rm200-rm400 sebulan. Duit collectionyg kami ade mase tu cukup utk  rm6k sekeluarga utk pembayaran pakej dan makan2.. Duit tiket pulak  tajaan suami masing2 ye😜.. Semoga suami kami dimurahkan rezeki lg asbab menggembirakan kami sekeluarga.. Aminn.. Pemilihan agent dan pengangkutan dibuat hasil carian kajian dan deal sahabat kami siti aminah. Semoga sudi meluangkan byk mase lg untuk nx destinasi Dhia nant😊.. Tempat tinggal dan pengangkutan sewaktu di luar pakej diurus oleh tuan rumah iaitu Aida n Asep. .

Alhamdulillah semua berjalan dgn lancar.. Owh ye kot ade yg bertanye mengapa masih amek agent,reason utama kami masih memilih agent walaupon ade kawan di sane kerana ingin melicin dan memudahkan lagi perjalanan kami disana (pengangkutan dan tempat yinggal) memandangkan rakan kami aida n asep dalam proses pemindahan rumah dan anak2 mereka pon bersekolah.. kesian depa tetap kene menyantuni kami walaupon bzi nak kemas rumah.. 😂. Semoga segala kebaikan dibalas dgn byk kebaikan lain.. ❤️

So disini, terlebih dahulu kami ingin mengucapkan Jutaan terima kasih kpd tuan rumah kerana bersusah payah memberi perkhidmatan terbaik utk kami, menyediakan pelbagai hidangan, pengangkutan untuk kami dan membawa kami jalan2.. memory yg tak mgkn akan dilupakan..kami sempat ke tempat agak rare berbanding yg biase travel agent bw sewaktu ke korea.. Alhamdulillah..

Inilah depa.. Aida n asep

Ok jom sy share maklumat penerbangan dan pakej yg kami ambil

💥TARIKH : *17-24 DIS 23*

💥JENIS PENERBANGAN:

*VIETNAM AIRLINE(FROM/TO KL)*

💥 *BILANGAN AHLI ROMBONGAN*

TOTAL: *13 ADULT 10 CHILD 1 INFANT*(24 ORG)

Harge kapal terbang kalau kami dalam rm1. 7k dewasa dan kanak2 dlm rm1. 4k.. Kne survey kat byk tempat utk dpt kan tiket yg lebih murah.. Ade yg beli melalui vietnam airline/traveloka/trip.com..surveylah mane yg murah ye..

*HARGA PAKEJ:*

COMPANY:*TERBANG_TRIP*

PERSON CONTACT:*NOR AZIANI BT ASHARY*

CONTACT NO: *011-1109 9644*

ALAMAT HOTEL:*G MINI HOTEL,7,HAJEONG-RO 5-GIL,DONGDAEMUN-GU SEOUL KR,SOUTH KOREA*

Ramai kan ahli keluaraga DHIA ni.. Penuh sebas kalau pergi bercuti sesame.. Mmg meriah😍😆

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

2hari pertama kami jalan2 disekitar rumah aida dan hari seterusnye kami join pakej korea.

Ini adalah bayaran tambahan kami selain drpd dlm pakej termasuklah duit mkn.. Bab makan ni mmg agak mahai.. 🤣

1.Tambahan transport iaitu bas RM2000 from airport -rumah aida asep-seoul*

2.Tambahan Hotel 300 000 WON(Appartment 3 bilik) di sekitar rumah aidaasep.

3.Perbelanjaan makan sekali shj sehari mkn di kedai lebih kurang rm200-rm300 sekeluarga.. Anak ramai kan.. 🤣Untuk mkn2 waktu lain, kami bawa bekal dan makan masakan sndri..

Sejujurnya,bg sy  pengangkutan dan makanan kt korea ni agak mahai.. Alhamdulillah dgn agen ni kami dapat nego sikit bab pengangkutan tu dan aida asep byk membantu dr segi pemakanan.

Tip/info

1.compare tiket melalui byk tempat seperti trip. Com, airline itu sendri, traveloka atau skyscanner.

2.cek list makanan yg boleh dan xboleh bawa ke Korea.. Xsemua makanan boleh bw ye

3.make sure semua dokumen di print termasuk itinerary utk melalui kastam nant.. Silap hari bulan boleh kne hantar semula ke Malaysia kalau xdapat menjawab ye..

4.kami byk beli pakaian sejuk di JJJ dan shopee ja.

5.Hot pad sgt penting.. Huhu xlarat wo kesejukkan nye mengalahi sejuk di europe.. Kami surrender.

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Okey.. Nx nak cite pasal itinerery kami sepanjang kami di sane.. Diubah juga ikot kesesuaian semase ade disana kerana kekangan waktu dan jumah kami juga ramai.. So pelbagai perangai harus dihadap termasuklah melayan kerenah anak yg kesejukkan..sejuk di sane xboleh bw berbincang ye.. Mencapai ke negetif belas2.. Jd sy mencadangkan, utk menjadikan percutian itu lbh smooth, better dtg di akhir2 winter kot.. Kami dtg ni di awal2 winter.

Kami transit di Vietnam agak lame (6jam lbh) jd kami sewa sat hotel di sane melalui agoda di kawasan kampung melayu utk berehat2 dan shopping(MAYS HOTEL) .. Bilik kecik je tp sesuailah kalau hanye utk berehat sebentar, dan mandi2..

Best jgk rupenye ye sbb kami sewa hotel di kawasan Ben Than, byk sgt kedai2 shopping dan kedai makan halal.. Nx time kne cari transit yg lebih lama lah kan, jd secara xlangsung boleh jalan2 2 negara kan.. Kire ade penjimatan di situ☺️Hehe.. Tp kan.. Teksi dan makan di sane agak mahai bg sy.. Cenderahati ok murah..

Kedai2 ni dok di bawah hotel saje.. Kedai makan halal pon byk di sini

Tips/Info:

1.Airport viet agak mahai.. Mereka terima duit viet r dollar.. Air kopi pon rase xsanggup nk beli🤣.. Nak cari air panas kosong pon rase nak nangis xjumpe.. Huhu

2.utk transit yg lebih dr 6jam boleh request transit tour dengan vietnam airline.. Kite kne email mereka tiket pergi blk dan requet utk transit tour. Nant mereka akan balas dn beritahu tiket kite tu layak ke x utk dpt free transit tour..

sila rujuk link di atas ye..

3.Rancang sampai di vietnam tu siang, so sempatlah nak shopping n jalan2.. Kalau sampai sane malam rugi la pulak.

4.Jangan lupe tukar sesiap duit viet kat malaysia.. Xdelah kite tercari2 nant tempat kua duit.

5.Ade scammer di sane.. Sy dh kne die jual kacang rebus.. Die menipu rege, mula2 die bg harge sgt rendah sedangkan duit serendah tu susah nk dpt..die soh kite jalan2 dulu, nant dh ade duit baru baya.. Bile nak bayar  tertibe rege berubah.. Huhu.. Semoge berubahlah si scammer tu.. 😭

6.Jgn lupe email vietnam airline utk muslim food tau walaupon kite dh isi mase beli tiket.. Kami terskip requet mase dr vietnam ke Korea.. Sudahnye kami mkn roti je ngan salad die..Kalau airline dr KLIA ke sesuatu tempat, biasenye mmg halal tp utk kepastian, kne tanye pramugari dulu ye.

Tiket dr KLIA to Vietnam

Makanan KLIA to Vietnam.. Sedap😋

Okeylah, jom cek iti di korea pulak.. Yg ni our agent..

DAY 1(ISNIN 18/12/2023).

Sampai di Airport Incheon awai pagi dan kami menunggu bas yg kami sewa berharga rm1k sehala tu dalam sejam.. Perjalanan kami memakan masa dalam 2jam lbh untuk ke geonggi-do(rumah aidaasep)

Permandangan yg sgt indah sepanjang perjalanan kami yg akan meninggalkan kenangan yg sgt manis.. Kawasan ke rumah aida adalah kawasan yg agak tinggi berbukit.. Die tinggal di kawasan dimane tentara yang berkursus di tempatkan di sane.. Die panggil darumal, geonggi-do.

Ni gambar kat Klia.. Nampak x berape byk beg, dh mcm nk pindah sane🤣

Tiket kami dr Vietnam ke Korea

Mase ni kami excited betui sebab baru nk merase kesejukan korea.. Haha.. Gayat sungguh

Sampai di geonggi kami cek in appartment 3 bilik.. Utk 2hari 300000 won..Di sane kawan dah sediakan makan.. Mmg lapo dan makan dgn seleranya. Kari ikan salmon dan mee ape xingt name.. Tp mmg mnyelerakan.. Yummy.. 😋

Budak2 pulak xdan makan, terus p main salji sampai xingt dunia walaupon salji belum lebat.. Depa bermain sampai dah lewat ptg, harith sgt kepenatan sampai xlarat nk bangun dan berselimut ja.. Bangun muntah.. Huhu.. Terlampau excited sudahnye memakan diri.. Makan pon jadi xselera si Harith bile sampai korea.. Alahai kesian..

Makan pon jadi xselera bile dah xsihat

Dapat salji ciput pon tersangatlah mereka gembira

Jadi ptg tu kami xdpt join the group utk p jalan2 mengenangkan harith dh xsihat.. So sy n husben jalan2 dekat2 situ je tgk keindahan ciptaan Allah.. Cantik.. Sejuk.. Ketaq..

Day 2

1.Jalan2 Pasar Sijang.. Saje kawan nk bawa untuk tengok keadaan pasar di sane.. Byklah jual pakaian dan minuman.. Jalan2 di pasar dlm kesejukan.. Di sane kami ade makan bahulu ngan ape eh mcm fish cake cicah ngan kuah die.. Xingt namenye ape..

2.Makan cukumi di Chungjuj

3.malam jalan2 ke Yeoju Premium Outlet

kemudian kopi kopi🥰🥰

DAY 3- 20/12/2023(RABU)

Sewa bas mini 24org..rm1k unk amek kami di Geonggi-do dan bawa ke Seoul. Perjalanan dalam 1jam 30min..bas padat sampai mcm nk meletop sbb kami bw beg yg byk.. Sekeluarge xkurang 5 beg luggage.. Dan keluarga saya sahaja bw 7 beg luggage.. Dah mcm nk pindah korea pulak.. Huhuhu

Private Tour kami bermula hari ini.. Dapat melawat satu tempat je kerana kekangan masa..

1.Melawat Namsan Seoul Tower

2.Lunch di Restoran Kampungku.

3.Check in at GMini Hotel at 4pm

DAY 4- 21/12/2023(KHAMIS)

-Nami Island

-Jalan2 Dongdaemon

DAY 5- 22/12/2023(JUMAAT)

-Jalan2 di Itaewon

-Namdaeongmun

DAY 6- 23/12/2023(SABTU)

-Snowyland at Vivaldi

-Jalan2 di myeongdong naik train

DAY 7- 24/12/2023(AHAD)

-Airport

Postni actually belum siap lg utk di edit.. Kalau ade waktu terluang nant baru sy susun semula.. Semoga pengalaman yg di share ni memberi kenangan indah buat keluarga dan dapat manfaat pd pembace.. Terima kasih semua..