Showing posts with label familyday. Show all posts
Showing posts with label familyday. Show all posts

Monday, October 14, 2024

PENGALAMAN KE KOREA PART 2

Assalamualaikum.. Post ni sambungan daripada post sebelum ni.. Kat post ni sy nak share itenarary percutian kami ke korea.. Ia bermula dari day 1 kami di korea.Alhamdulillah semuanya baik2 sahaja.. Nak tgk bajet kami, boleh tgk kat post sblm ni http://rohainiza.blogspot.com/2024/03/pengalaman-ke-korea-2023.html

DAY 1(ISNIN 18/12/2023).Geonggi-do

Sampai di Airport Incheon awai pagi dan kami menunggu bas yg kami sewa dalam sejam jgk baru samai..sampai je airport terus kegayatan menerima sejuk yg menikam kulit.. Kahkah.. Rindu wo suasana dan cuaca musim sejuk.. Aku rindu "TOULOUSE" 😊. Perjalanan kami memakan masa dalam 2jam lbh untuk ke Geonggi-Do (Rumah AidaAsep) . 

Sementara tunggu bas datang, depa kelaparan lalu makan di airport kacang rebus yg kne scam kat viet tu.. Haha

Permandangan yg sgt indah sepanjang perjalanan kami ke sana. Kawasan mereka adalah tempat  tentera yang berkursus di panggil Darumal, Geonggi-Do. Kawasan yg agak berbukit dan cantik sgt. 

Sampai di GeonggiDO kami cek in appartment berdekatan rumah mereka sahaja. Alhamdulillah, sampai shj di sane depa dah sediakan makanan utk kami.. Mmg tgh kelaparan. Depa masak kari ikan salmon dan glass mee  "Japchae" kot.. mnyelerakan.. Yummy.. 😋

Budak2 pulak xdan makan, terus p main salji  sampailah lewat ptg. Harith sgt kepenatan sampai xlarat nk bangun dan berselimut ja selepas beria main di luar.. Bangun2 dr tdo ptg tu terus  muntah2.. Huhu.. Makan pon jadi xselera si Harith bile sampai korea.. Alahai kesian.. Kurus nampak badan die bile balik korea.. Katenye die xbope suke nasi lembek korea tu. 🤭

Jadi ptg tu kami xdpt la join the group utk p jalan2 sbb Harith dh xsihat.. So sy n husben jalan2 dekat2 situ je tgk keindahan ciptaan Allah.. Cantik.. Sejuk.. Ketaq.. 

 

Day 2(Selasa 19/12/2023).Geonggi-do

1.Jalan2 Pasar Sijang.. Saje kawan nk bawa untuk tengok keadaan pasar di sane.. Byklah jual pakaian makanan dan minuman.. Jalan2 di pasar dlm kesejukan.. Di sane kami ade di bawa AidaAsep makan bahulu( begoppang) mmg best makan mase panas2 dalam kesejukkan ni.. Masyuk... dan lg satu makanan mcm fish cake (depa panggil omok) di cicah ngan kuah kicap atau kuah sup.berapaa  cucuklah anak2 aku makan.. Huhu.. 


2.Then lepas tu kami p Makan cukumi dan sup telur di Chungjuj. Ni tempat yg depa slalu p mkn.. Awal2 kami xdibenarkan masuk sbb terlalu ramai ahli rombongan..kecoh kedai.. Tp akhirnye di terima juga atas belas mereka🤣

Sedap rupenye makan cikumi bersama bahan2 die tu dan digulung dalam daun perila..blaja la sikit ye daun ape tu 😁 https://ms.m.wikipedia.org/wiki/Perilla_frutescens

Antara pengalaman yg berharga bile ke tempat org ni, dpt merase makan2 depa.. 

Makan cikumi dgn daun perila

   Auliya suke betui sup telurnya.. Xmenoleh dah

3.Malam nye pulak, kami jalan2 cuci mata ke Yeoju Premium Outlet.. Anak2 besau tinggai di rumah.. Mak ayah bw anak2 kecik ja.. Anak kecik yg ikot lapo, benti sekejap mkn churros dan ais krim di sane.. Hasil lain xde😜

Otw balik kami pon mengopi di Compose Coffee.. Bawa seledup roti yg boleh dimakan dibeli di Paris Baguette.😁

Mengopi beramai2.. Penuh kedai

Esok bermulalah percutian kami ke Seoul pulak menggunakan travel agent

DAY 3- 20/12/2023(RABU) :SEOUL

1.Melawat Namsan Seoul Tower

Tower ni kalau kite naik ke atas kite boleh tgk view  bandar Seoul .. Selain tu, tempat ni femes sbb ade couple's padlock, siap ade note2 lg kt padlock tu.. 

Kami di bawa ke atas naik Seoul City tour bus sampai kat satu bus stop, then kne jalan kaki naik ke atas. Bayaran ke tower tu dh include dlm package.Kalau naik atas guna cable car pon boleh 

 https://english.visitkorea.or.kr/svc/whereToGo/locIntrdn/rgnContentsView.do?vcontsId=88026.. Boleh tekan link utk maklumat lebih lanjut. 

Dan seperti biaselah kami yg beranak ramai ni kemane2 pon huru hara😂.. Sejuk yg amat uollzz di sane 😂jd sentiasa kne hadap ragam anak2 yg xtahan kesejukan.. Pengalaman huru hara tu lah yg pasti dirindui kelak.. Huhu







Nampak kan view Seoul

2.Lunch di Restoran Kampungku. 

Makanan bg sy mahai dan rasenye biase shj.. At the same time actually kami ade bw bekal jgk iaitu nasi lemak, jd kongsi2lah mkn di sane buat topap kot x kenyang.. Xdan nk snap gambo sbb huru hara anak2 kelaparan terutama Harith dan Una.. Nangis wo lambat mkn😭.. Kedainye kecik shj jadi group kami kne bahagi 2..1 group p mkn dulu, 1 group lg p solat dulu.. Di restorannye ade surau di tingkat atas.. 

On the way nk ke kedai makan kampungku. Ade laluan yg xmuat bas nak lalu, jd kne jalan sikit

Lepas makan kami gerak ke hotel. 

3.Check in at GMini Hotel at 4pm

Hotel kecil sahaja tp selesa dan kelengkapan complete. Ade dapur, mesin basuh, dryer di tingkat atas. 

Kat lobi ade filter air panas dan depa sediakan mcm2 kopi .. Memandangkan bilik kami  sama level ngan lobi je, jd lobi tu jd port menyopi kami😂.. 

Anak2 kami sempatlah buat huru hara di sana sampai kne sound dgn org lain yg mengewa di sana juga.. Maafkan kami.. Budak2 ni bile dh ramai mmg kreatif2 belake jadinye🙏.. 

Jadi tamatlah jalan2 kami pd hari ke tiga di korea.. Suami dan kawan2 keluar jgk malam tu jalan2 sekitar hotel.. Tp sy dok di bilik je tidurkan anak kecik.. Beku rase nk keluar.. 

Tips:

Musim sejuk kan.. Ke mane2 kne bw hotpack jgk.. Xmampu ku menahan

Bawalah jgk mkn2 kalau bersama2 anak ramai ni.. Dah jalan, dh pusing2, kompem lapar dan hauz. Ade kedai di situ tp sy xmasuk pon.. 

Pada yg pergi sendiri tanpa agen, tiket boleh beli di klook je mgkin lebih murah. 

Okla.. Next post insya allah ada mase sy cerita hari 4 kami di KOREA.. Kami pergi melawat Geongbukgong Palace. 

Nak tau bajet kami boleh ke post sblm ni dan maklumat agen boleh ke post ni👇.. https://rohainiza.blogspot.com/2024/03/pengalaman-ke-korea-2023.html?m=1

Wednesday, March 27, 2024

PENGALAMAN KE KOREA 2023-PART 1

 ❤️PERCUTIAN 4 SAHABAT (DHIA FAMILY) KE KOREA❤️

Setelah sekian lame merancang untuk bercuti bersama2 bff ke obesi, Alhamdulillah akhirnya Allah mengizinkan kami meng "tick✅" wishlist kami.Bukanlah mudah utk dapat merealisasikannya memandangkan kami tidak menetap di tempat sama dengan komitment yg berbeza😁..

Ok letz start stori merri about our percutian... sebab utama kami memilih Korea kerana kawan baik kami sedang mengikut husbennye berkursus di sana selama 2tahun dan secara serta merta ia menjadi lokasi pilihan kami utk bercuti dan berkumpul bersama.. 🤣

Semoga 4 keluarga ni akan kekal silaturahimnye hingga di syurga

Bajet kami di sana adalah hasil drpd pengumpulan duit kami selama beberapa tahun. kami buat collection rm200-rm400 sebulan. Duit collection yg kami ade setelah dibahagi2 mase tu adalah sebanyak  rm6000 seorang di mana duit tu kami guna utk pembayaran pakej dan makan2 di sane.. 

Duit tiket pulak  tajaan suami masing2 ye.. Semoga suami kami dimurahkan rezeki, diberi kecukupan yg berpanjangan asbab menggembirakan keluarga.. Aminn.. 

Actually kami mmg dh deal, setiap kali nak bercuti, duit tambangnye under apak2 dan collection kami utk perbelanjaan semase travel.Ini adalah cara tercepat untuk sama2 dpt p travel melihat alam ciptaan Allah. . 😊

Pemilihan agent dan pengangkutan dibuat hasil carian, kajian dan deal sahabat kami Siti Aminah.Terima kasih min kerana tidak mudah untuk meluangkan mase dan tenage dlm pencarian maklumat ni.. Semoga sudi meluangkan lbh byk mase lg untuk nx destinasi percutian Dhia nant😊

Alhamdulillah semua berjalan dgn lancar.. Thanx Aida Asep di atas jasa uoll. kesian jgk pd depa kerana tgh sibok2 berkemas utk pindah rumah kami pula berbondong2 dtg bertandang membuat hiruk pikuk🤣. Semoga segala kebaikan dibalas dgn byk kebaikan lain yg lbh byk.. Aminn.. ❤️ 

Inilah depa.. Aida n asep

Harge tiket kapal terbang kami adalah rm1700 dewasa dan kanak2 dlm rm1400. Kami beli di website Vietnam Airline. Untuk beli tiket ni uoll kne survey kat byk tempat tau utk dpt kan tiket yg lebih murah dan berbaloi.. Ade yg beli melalui vietnam airline/traveloka/trip.com etc. ..surveylah mane yg murah ye.. Elok juga survey di skyscanner utk melihat harga2 tiket yg berpatutan.. Downloadlah aplikasi2 tersebut ye.. 😁.. Buat keluarga kami, dapat harge cenggitu je lah, syukur, memandangkan kami pergi di musim cuti sekolah panjang(bulan 12). 

Nak tau bilangan kami semua berapa??? 13 ADULT 10 CHILD 1 INFANT*(24 ORG).. Mmg lah meriah.. 

Jom cek pulak harge pakej ground kami.. 

Dewasa: RM1850 kanak2: RM1360

Knk2 under 3y: RM1260 bebi: FREE

Ni pulak agent yg kami amek bile sampai sane👇

COMPANY:*TERBANG_TRIP*

PERSON TO CONTACT:*NOR AZIANI BT ASHARY*

CONTACT NO: *011-1109 9644*

ALAMAT HOTEL:*G MINI HOTEL,7,HAJEONG-RO 5-GIL,DONGDAEMUN-GU SEOUL KR,SOUTH KOREA*

Bersama Cik Ann (agent) yg bertopi tu

So bg sesape yg mgkn nk survey2 pakej ground yg berbaloi hargenye boleh lah calling2 cik aziani tu ye..bg sy die ok sahaja, senang nak berunding cume die mcm pemalu sikit. Percakapan tu mcm org asal klate🙂. Katenye first time bawa pelancong yg ramai kanak2 mcm ggroup kami ni.. macam2 kerenah la kan.. 

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

First and second day di sana, kami jalan2 di sekitar rumah Aida shj so xmelibatkan agent.. Naik kereta aida dan tumpang 2 kereta kawan aida di sana.. Terima kasih kak ina dan husben bw kami jalan2, tumpang kereta.. Hari seterusnye barulah kami join pakej ground dr Korea. 

Ini adalah bayaran tambahan kami selain drpd dlm pakej termasuklah duit mkn👇.. 

1.Transport bas mini RM2000 from airport ke rumah aida dan ambil pula kami pd hari ke 3 utk ke Seoul. Kami ambil pengangkutan ni melalui Cik Aziani tu jgk..Mmg macam sardin sbb beg2 kami je dah bertimnun timbun😂 

2.Appartment 3bilik 300 000 WON di GeonggiDo. sewa dgn kawan mereka yg kebetulan balik ke negara mereka time kami dtg tu.. sekeluarga kne baya 100 000 Won.

3.Perbelanjaan makan sekali shj sehari mkn di kedai lebih kurang rm200-rm300 sekeluarga.. Anak ramai kan.. 🤣Untuk mkn2 waktu lain, kami bawa bekal dan makan masakan sndri..

Bagi kami pengangkutan dan makanan kt KOREA ni agak mahai.. Alhamdulillah dgn agen ni kami dapat nego sikit bab pengangkutan tu dan Aida Asep pon byk membantu dr segi pemakanan mahupon pengangkutan utk 2hari tu pertama tu.Minyak kereta kat sane pon mahai woi.. Segala mahai, tataulah ape yg murah😂

*Perbelanjaan kami sekeluarga*

Tiket Flight: RM9000

Pakej ground: RM9040

Bas sewa ke Geonggi Do:RM630

Rumah di Geonggi do RM330

Tukar duit belanja korea n viet +- termasuk insuran perjalanan lbh kurang RM4000

*TOTAL KESELURUHAN KAMI SEKELUARGA RM 23 000*

Tip/info

1.Compare tiket melalui byk tempat seperti trip. Com, airline itu sendri, traveloka atau skyscanner. 

2.Cek list makanan yg boleh dan xboleh bawa ke Korea.. Xsemua makanan boleh bw ye. Boleh cek di website penerbangan. 

3.Make sure semua dokumen di print termasuk itinerary utk melalui kastam nant.. Silap hari bulan boleh kne hantar pulang semula ke Malaysia kalau xdapat menjawab ye.. 

4.Kami byk beli pakaian sejuk di JJJ dan shopee ja..percutian bajet kan😁

5.Hot pad sgt penting.. Huhu xlarat wo kesejukkan nye mengalahi sejuk di europe.. Kami surrender. Rase xmo p dah musim sejuk di sane.. Uwaaa.. 

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Kami transit di Vietnam agak lame (6jam lbh) jd kami sewa sat hotel di sane melalui agoda di kawasan kampung melayu utk berehat2 dan shopping (MAYS HOTEL) .. Bilik kecik je tp sesuailah kalau hanye utk berehat sebentar, dan mandi2.. 

Best jgk rupenye ye sbb kami sewa hotel di kawasan Ben Than ni, die panggil Malaysian Road.. byk sgt kedai2 shopping dan kedai makan halal.. Nx time kne cari transit yg lebih lama lah kan, jd secara xlangsung boleh jalan2 2 negara.. Kire ade penjimatan di situ berbanding pegi satu2☺️Hehe.. Tp kan.. Teksi dan makan di sane agak mahai.. Cenderahati ok murah.. Best nak abeskan duit💸💸.. 

Di Vietnam kami sewa kenderaan dengan Ibrahim Muslim Tour and Travel.. Opis die kat bawah hotel yg kami sewa tu je.. Boleh hubungi En IBRAHIM No tel (+84)568045024 kalau nk riki2 urusan atau nk melancong ke Vietnam ya.. 


Kedai2 ni dok di bawah hotel saje.. Kedai makan halal pon byk di sini

Tips/Info:

1.Barangan airport viet mahai.. Mereka terima duit Vietnam r Dollar shj.. Air kopi pon rase xsanggup nk beli🤣.. Nak cari air panas kosong pon rase nak nangis xjumpe.. Penapis air di airport die pon ditutup plug.. Huhu

2.Utk transit yg lebih dr 6jam boleh request transit tour dengan vietnam airline.. Kite kne email mereka tiket pergi blk dan requet utk transit tour. Nant mereka akan balas dn beritahu tiket kite tu layak ke x utk dpt free transit tour.. 

https://www.vietnamairlines.com/vn/en/buy-tickets-other-products/additional-services/transfer-service

sila rujuk link di atas ye.. 

3.Rancang sampai di Vietnam tu siang, so sempatlah nak shopping n jalan2.. Kalau sampai sane malam rugi la pulak. 

4.Jangan lupe tukar sesiap duit Vietnam kat Malaysia.. Xdelah kite tercari2 nant tempat kua duit. Kat ben then tu ade kedai tukar duit yg agak berbaloi, tp beratur panjang pulak.. 

5.Ade scammer di sane.. Sy dh kne die jual kacang rebus.. Die menipu rege, mula2 die bg harge sgt rendah sedangkan duit serendah tu susah nk dpt..die soh kite jalan2 dulu, nant dh ade duit baru baya.. Bile nak bayar  tertibe rege berubah.. Huhu.. Semoge bertaubatlah si scammer tu.. 😭

6.Jgn lupe email vietnam airline utk muslim food tau walaupon kite dh isi mase beli tiket.. Kami terskip requet  by email mase dr vietnam ke Korea.. Sudahnye kami mkn roti je ngan salad die..Kalau airline dr KLIA ke sesuatu tempat, biasenye mmg halal tp utk kepastian, kne tanye pramugari dulu ye. 

7.Tak jumpe surau.. Katenye surau ade di lounge sahaja.. Nk tumpang sesaje die xkasi.. Hanye utk customer lounge shj faciliti tu.. Ok xpelah, kite cari je lah mane2 port terseruk sikit utk solat ye.. Reminder:jgn sibok nk berjalan shj, solat pulak tinggal ye.. 

Okeylah.. Nant kalau ade mase n mood  sy cerita pulak kemane kami melawat semasa di korea.. Utk tatapan keluarga juga kawan..

 #akanmerindusaatbersamakeluarga



Thursday, July 20, 2023

PENGALAMAN KE HATYAI MENAIKI KERETA

Assalamualaikum..nak letak pengalaman ke Hatyai di sini tp masih belum berkesempatan menaip lebih detail..jadi sy share dulu mane2 berkesempatan ye.Semoga sedikit sebanyak ada manfaatnye..percutian ini santai2 shj.. Makan, jalan2, balik.. Yg byknye kami ulang p 7e😂. 

AHLI ROMBONGAN FAMILY KAMI KE HATYAI 2022

TOTAL: 12A 8C

DOKUMEN YANG MESTI ADA SEWAKTU MASUK KE THAILAND MENAIKI KERETA

❤️1.Passport 

❤️2 .Arrival card/white card

💙3.Insuran thailand 

(Gothai.my Insurance to thailand

019-577 6576

 https://g.co/kgs/e2DYtL)



💙4.Geran kereta


ANGGARAN PERBELANJAAN

Kereta, minyak, tol dan insurans: RM300–RM350

Penginapan: RM500++

STEP UNTUK KE HATYAI

1.Beli insuran /white card/passanger list/simcard

2.Masuk imegresen Malaysia,bg pasport utk cop(drive tru)

3.Masuk imegresen thailand,bg pasport utk cop(drive tru tp kalau terlalu ramai mgkn kne keluar beratur.jika ade warga emas btau jd mgkn xperlu keluar)

4.Parking kereta then driver kne keluar ke kaunter sadao kastam untuk buat declaration kereta

5.Setel akan lalu kat kastam utk cek semua dokumen..then maju..

Owh ye.. Jangan lupe tukar duit thailand ye.. Kami tukar di masjid india


ITINERARY 4HARI 3MALAM

*26/12/2022 Day 1(Hatyai)*

-bergerak ke border bukit kayu hitam dan setelkan semua urusan di imigresen

- bersarapan di Danok .(ada kedai makan di tepi jln. Blh mkn daging  bakar danok)✅sedap jgk

- bergerak ke Hatyai (lbh kurang 1jam perjalanan)

-check in hotel Pasific Residence. Booking di agoda. Parking utk 1 hotel tu ade 2 je😭😭.. Jd kne parking tepi2 jalan.. Siang kne bayar parking.. Xingt berapa bath. Hotel luas dan di bawah2 sekitar byk kedai2 dan rumah urut😅. 


- Kayson(tshirt Factory)✅pd sy agak mahai barangan sini.. Lebih murah beli di kedai2 biase saje. P sini naik tuktuk


-lunch di restaurant Kaltokdekcha✅.. Sedap nasi khaumok ke ape namenye..mcm ns ayam tp tataulah ape diletaknya jd sedap sgt😅 Ade p jgk kedai meena viral tp xbeli sbb ramai beratur.. Jd beli air je kat kedai sebelah😆

-shopping coffee di lotus/shopping 7e✅ mmg byk shopping di 7e ja.. Pergi ke byk tempat lain2 tgk promo depa. 

-Jalan2 dan dinner di Lee Garden Plaza(Gerai2 makanan)✅p sini naik tuktuk



-Balik hotel/rehat/massage✅

*27/12/2022(Day 2-Songkla City)*

- Breakfast chabura✅/recommended. Kami sekeluarga menyukainye dan berhajat dtg lg😁xpuas rase makan walaupon kne beratur utk tunggu turn masuk. 




-Menuju ke Chang Puak Camp Elephant✅

Tengok gajah dan ade jgk pertunjukan haiwan2 lain. 







-Samila Beach.. Same je mcm beach2 biase.. Boleh naik kuda bw ronda pusing2 xi tepi laut.. 







-Masjid Songkla✅


Balik hatyai singgah 8eleven Kanjanavanish(7e besar)✅

-Asean Night bazaar✅p naik tuktuk.. Kat sini kdg2 konfius nk beli ke x sbb dlm pasar yg same ade jgk jual babi dan etc.. Cari gerai yg ade tulis halal.. Bungkus kami makan kat bilik. 

-mlm balik hotel / massage


Ade byk tempat massage boleh pilih.. Mak sy lepas massage terus demam urat 3 hari😂 

*28/12/2022 Day 3* Hatyai*

-Breakfast buffet at The halal Premium Restaurant✅ //sini je pd kami menjimatkan bile ramai2ni😬makanan adelah jgk pelbagai.. Sorang dalam rm8-rm10 je mase tu buffet die.. Mmg berbaloi sgtlah.. 

Restoran dlm hotel ni.. Bolehlah utk sarapan bajet. 

-Hatyai Municipal Park ✅ 

Melihat pemandangan bandar Hatyai. 
Xdapat naik kereta kabel sbb x beroperasi




-Kim Yong Market(kacang atau kerepek)✅ p beberapa kali sbb boleh jalan kaki je dr hotel. Xcukup duit msia masa tu tp ade salah satu kedai runcit disini leh tukar duit.. 

-lunch di restaurant Kaltokdekcha/Restoran Salma/Tamrab✅

-Dinner di Lee Garden Night Market✅

-Balik hotel/rehat/massage✅ mak dan kakipo je p ngurut sbb dh penat jalan, nak tdo je di bilik

*29/12/2022 Day 4 (Hatyai-Danok-KL)*

-Check out hotel

-Breakfast

-Balik ke rumah masing2


*Asal nak ke floating market tp rupenye buka pd jumaat sabtu ahad sahaja..xde rezekilah kami.. Nx time boleh dtg lg pergi pulak tempat yg xdan pegi.. Kami bercuti kali ni pon santai2 ja.. Insya allah smg ade rezeki kesihatan, kelapangan, kewangan utk terus melihat alam ciptaan Allah🙂